Krakau - Reisverslag uit Krąków, Polen van Lars Cox - WaarBenJij.nu Krakau - Reisverslag uit Krąków, Polen van Lars Cox - WaarBenJij.nu

Krakau

Door: Lars

Blijf op de hoogte en volg Lars

13 Maart 2012 | Polen, Krąków

Dzien dobry!

Net enkele dagen in Krakau doorgebracht.
Lang getwijfeld tussen Krakau en Warschau, maar dan toch voor Krakau gekozen voor 2 redenen: iedereen die ik onderweg ben tegengekomen is heel enthousiast over Krakau, en een tweede reden is Auschwitz - Birkenau.

Vanuit Sarajevo met bus en trein via boedapest na 17 uur reizen in Krakau toegekomen. (yup, overland reizen neemt tijd in beslag :-). Vooral de busrit tussen Boedapest en Krakau, doorheen het Tatra gebergte was heel mooi. Overal pakken sneeuw, skigebieden,...

Na de rustige dagen in Sarajevo was het terug tijd voor wat leven in de brouwerij, en daarvoor had ik een paar nachten in een partyhostel geboekt.
Met als extra reden het gratis ontbijt en avondmaal.

Krakau zelf is een relatief kleine stad, met een heel mooi centraal deel, en impressionant kasteel, en een leuke joodse wijk. Dit alles is wel makkelijk in 1 dag te bezoeken.

Het was ook wel terug wennen aan het 'massa' toerisme dat ik niet meer gezien had sinds Praag. Tourgroepen alom, veel Chinezen, nog meer zatte Engelsen die verkleed in de meest ridicule outfits vrijgezellenfeestjes hadden te vieren, een overvloed aan Australiers,...
Ik spreek nu wel over massa toerisme, maar ik kan me voorstellen dat het nu nog heel goed meevalt en in de zomer het er echt onaangenaam druk moet zijn.

Daarom ben ik tot nu toe ook heel blij ivm de reisperiode die ik uitgekozen heb. Tot nu toe heb ik de echte koude al overal kunnen vermijden en al veel zon gezien, met uitschieters tot 17 graden in Sarajevo, en ook de grote drukte zal ik waarschijnlijk nergens tegenkomen.
Een ander voordeel aan deze periode zijn de wintertarieven die praktisch overal gelden.

Ondertussen doet de hostel zijn naam van partyplace alle eer aan met een overvloed aan shots, drinking games, beer tastings, club avonden,...
Ik zal het er maar bij houden dat het een zeer zwaar weekend is geweest :-)
Ik had in het begin een beetje schrik dat de hostel vol ging zitten met groepen die hier geboekt hadden voor enkel een weekendje feesten, maar buiten een groep Spanjaarden was iedereen ook alleen of met zen 2 onderweg. De sfeer was dan ook heel los, heel amicaal en contacten genoeg.

Het zwaartepunt van het bezoek aan Krakau was wel de trip naar Auschwitz en Birkenau.
Ik heb een 6 uur durende tour geboekt doorheen de 2 kampen, met een Engelstalige gids.

Auschwitz, dat nu grotendeels omgebouwd is tot een museum, is heel indrukwekkend, maar echt slikken moest ik pas in Birkenau.
Het is waanzinnig om te zien hoe groot het is, hoeveel gaskamers er zijn, hoeveel mensen hier zijn gestorven,...
Op de 1 of andere manier voelt die plek gewoon kwaadaardig aan.
Ik wist dat het raar ging zijn om dit te bezoeken, maar had niet verwacht dat het echt op mijn gemoed ging spelen. De treinsporen die het kamp binnenlopen, de uithongeringskamers, de ruimte waar het vuurpeloton zijn werk deed,...het stopt gewoon nooit.
Ik was eerlijk gezegd echt blij toen de tour over was en we terug richting het centrum reden.
Maar ik ben ergens ook blij dat ik het gezien heb. Idereen zou dit moeten zien.

Gisteren de trein van Krakau naar Warschau gepakt (gratis thee op de trein!) en de nachtbus op richting Riga!

  • 13 Maart 2012 - 15:37

    Van Den Balck:

    Lars, doet da goe é ! ik zal da hier af en toe is leze.. wel goei samenvatting ;) ge ziet wie er van ons twee naar't school is geweest é hahahaha

    Mss tot in Sint-Petersburg ! ;)

  • 08 April 2012 - 06:41

    Geert:

    Dag Lars, we zullen hier in Kampenhout een fles Vodka klaarzetten voor binnen enkele maanden! We volgen je reis, groeten: Geert en het Tuinmakers team

  • 28 Juli 2012 - 22:57

    Sander:

    Die tour van 6uur, heb je die in je eentje geboekt? Van wat ik op de site kan opmaken is dat toch een 100 euro ongeveer voor de studietour van 6uur, voor één persoon lijkt me dat nogal duur of kan je bij een andere groep aansluiten of heb je ergens een bureau gevonden waar je toch voor de 6u durende toer kunt gaan?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Krąków

Brussels to Beijing overland

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2012

Peking

23 April 2012

Terelj, Dalanzadgad, Yolyn am & Khongoryn els

13 April 2012

Ulaanbaatar

09 April 2012

Irkoetsk / Lake Baikal

05 April 2012

Trans-Siberian railway
Lars

Actief sinds 25 Jan. 2012
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 24788

Voorgaande reizen:

23 Februari 2012 - 05 Mei 2012

Brussels to Beijing overland

Landen bezocht: