Belgrado - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Lars Cox - WaarBenJij.nu Belgrado - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Lars Cox - WaarBenJij.nu

Belgrado

Door: Lars

Blijf op de hoogte en volg Lars

05 Maart 2012 | Servië, Belgrado

Hallo!

Net Tom Boonen de 2e rit in Parijs-Nice zien winnen vanop een terrasje in Sarajevo, maar dat is voor later..

Eerst een update van de voorbije 4 dagen in Belgrado.

Na Praag en Boedapest had ik in Belgrado voor de eerste keer het gevoel echt op reis te zijn.
Het is een lange rit van Boedapest naar Belgrado, en ook een wereld van verschil.

Servie sleept een zware geschiedenis mee, en de oorlog is slechts 12 jaar geleden.
Hoewel op verschillende plaatsen in de stad de kogelinslagen in de muren en de gevolgen van de bombardementen nog duidelijk zichtbaar zijn,is Belgrado een hele mooie en levendige plaats om enkele dagen door te brengen.
De stad is niet zo groot, en er is ook niet zo heel veel te zien, maar de sfeer die er hangt is echt wel aangenaam. Ik heb men dagen vooral gevuld met het ronddwalen in de stad, bezoek aan enkele musea, en de rondleidingen die ik gekregen heb van iemand die ik had leren kennen. Zeker het hart van de stad, met grote winkelstraten, een heel mooi kasteel,...is zeker de moeite waard.
Maar het meest indrukwekkende waren toch wel de gebombardeerde gebouwen.De eerste keer dat ik de gevolgen van oorlog in het echt zie. Voor men gids die me naar die plek heeft gebracht was het nog te gevoelig om ernaar te kijken, en zij hield zich dan ook afzijdig.

Een andere reden om zeker eens naar Belgrado te gaan is het nachtleven :-)
Dat gaat echt elke dag van de week de hele tijd door. Het viel me op dat de mensen, en zeker de jongeren, hier echt van dag tot dag leven. En hoewel het gemiddelde inkomen in de stad slechts 300euro is, is er altijd wel geld voor een feestje :-)

De eigenaars van de hostel vertelden me dat het beste nachtleven zich afspeelde tijdens de oorlog. Met het idee dat elke dag de laatste kon zijn, werd er elke dag gefeest. Als er bombardementen op bruggen werden angekondigd, ging iedereen op de bruggen zingen, dansen, werden er optredens gegeven,...

De hostel was ook weer een meevaller, op enkele bizarre types na. Ik deelde de kamer met een Canadees koppel, een Amerikaanse drugsverslaafde die amper wist in welk land hij was en een Italiaanse fascist...
Ik ben dan ook blij dat ik van hen verlost ben en samen met het Canadese koppel verder reis naar Sarajevo.

Ik zou zeker graag nog eens terug gaan naar Belgrado tijdens de zomermaanden!

Ha, en voor diegenen die zich zorgen maken omdat ik een tijdje weg ben(moeder), ik ben 2 Fransen tegen gekomen die rond de wereld aan het wandelen zijn. Ze schatten een jaar of 20 onderweg te zijn, dus dan is mijn tripje zo erg nog niet he :-D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Servië, Belgrado

Brussels to Beijing overland

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2012

Peking

23 April 2012

Terelj, Dalanzadgad, Yolyn am & Khongoryn els

13 April 2012

Ulaanbaatar

09 April 2012

Irkoetsk / Lake Baikal

05 April 2012

Trans-Siberian railway
Lars

Actief sinds 25 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1233
Totaal aantal bezoekers 24794

Voorgaande reizen:

23 Februari 2012 - 05 Mei 2012

Brussels to Beijing overland

Landen bezocht: