Ulaanbaatar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Lars Cox - WaarBenJij.nu Ulaanbaatar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Lars Cox - WaarBenJij.nu

Ulaanbaatar

Door: Lars

Blijf op de hoogte en volg Lars

13 April 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hello!

Intussen al een week in Mongolie.
Land van Genghis Khan, 13 paarden per inwoner en...mja...veel Mongolen.

Momenteel nog steeds een beetje 'vast' in Ulaanbaatar, de hoofdstad, wegens verschillende redenen.
Problemen met de Chinese ambassade voor het visum, waarover later wss een apart hoofdstuk, want dat is een verhaal op zich.
En laagseizoen, waardoor het vrij moeilijk is om als solo reiziger een tourgroep te vinden.

Vanuit Ulaanbaatar kan je tours boeken naar overal in het land, maar om dat op je eentje te doen is peperduur. Vandaar is het wat rondzoeken in hostels en tourbureau's naar groepen die vertrekken.
Door de visaproblemen kan ik ook niet langer dan 2 dagen de stad uit, waardoor het plan om een tour van 5 dagen in de woestijn in het water valt.

Alleszinds, morgen met 2 Belgen die ik hier ontmoet heb naar een nationaal park, met slapen in een ger bij gastgezin, paardrijden, trekking,...dus dat is toch al iets.

Als maandag de visa aanvraag in orde komt, vertrek ik dinsdag samen met een Fransman onder ons 2 naar de woestijn en zien we daar wel wat we geregeld krijgen :-)

De voorbije week dus in Ulaanbaatar versleten, niet echt een interessante stad. 1/3 van de gehele bevolking woont hier, want neerkomt op zo'n 1 miljoen mensen. Er leven hier ook een 3000-tal mensen onder de grond in de riolen, om zich warm te houden in de winter.

Die is hier stilaan voorbij. De nachten zijn nog vrij koud, maar overdag is het stralend weer,en ben ik al naar de apotheker kunnen lopen voor zonnecreme. Niet gedahct dat ik dat ging nodig hebben hier :-)

Ulaanbaatar is druk en vuil. De wegen zitten hier stampvol, beetje zoals Brussel in de spits, maar reken daar dan nog eens het getoeter x 10 bij. Blijkbaar de favoriete bezigheid van de Mongolen, en het is hier nooit stil.
Gelukkig is de stad omringd door heuvels, en van de hostel sta je op een half uurtje in de natuur. Ideaal om wandelingen te maken.

Er is hier natuurlijk ook wel iets te zien. Verschillende musea, enkele temples en boedha's,...
Alles heel opt gemak aan het doen, want waarschijnlijk nog tijd genoeg :-)

Een boel mensen zit hier vast ivm het Chinese visa, dus brengen we veel tijd door op enkele plekken die hier ondertussen legendarisch zijn geworden.
De Grand khan pub, Ub burger (mc donalds en burger king zijn hier nog niet doorgedrongen), luna blanca vegetarian place( hoofdschotels aan 2euro, thee aan 20 cent),...

Ulaanbaatar is zo slecht nog niet, maar als je weet dat er buiten de stad een gigantsiche open ruimte ligt te wachten die je op elke denkbare manier kan verkennen, is Ulaanbaatar niet de plaats waar je wil zijn :-)

Gisteren toch een dag de stad uitgegaan naar een plaatsje genaamd Zuunmod. Vandaar een lange wandeling naar Mandshir Khiid monastry gemaakt, was zeker de moeite.

Anyways, ik weet me hier wel bezig te houden, en is beterschap in het vooruitzicht, dus komt in orde!

Hopelijk in volgende blog wat meer te vertellen over dit mooie land.

bye

• 20 April 2012 - 07:54

Inne:

man lars!
    geniet er van jonge :)

als je trug int land bent, moeten we mss is een ssh-meeting houden, kan niet wachten om je verhalen te horen!!

XX